CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 13, 2009

KULIAH 4: KAJIAN KEPUSTAKAAN / TINJAUAN LITERATUR

  • Kajian tindakan tiada hipotesis.
  • Guru meneliti / menyelidik/mengkaji (cth: Masalah disiplin: Merempit sebab bosan dengan P&P yang di ajar oleh sekolah – bermula daripda kelas)secara sistematik ke atas amalan bagi tujuan
  • Penambahbaikan (bagaimana sesuatu kemahiran, teknik, strategi dapat
    dipertingkatkan dan member impak kepada pelajar) –
    cth: bw pelajar pergi ke
    hospital supaya insaf apabila melihat pesakit yang terlibat dengan merempit.
    Akibat dan musibah.
  • Perkembangan professional.
    • Kajian ada 2 jenis:
      • Experimental dan
      • Tinjauan @ Survey.

    MEMBANDINGKAN DAN MEMBEZAKAN

    • Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan criteria spt: cirri, sifat, kualiti, dan unsur sesuatu objek @ peristiwa.
    • Merupakan kemahiran berfikir yang membolehkan kita mencari pelbagai persamaan dan perbezaan antara dua objek, perisiwa, organism, institusi dan idea berdasarkan aspek-aspek tertentu.
    • Cara ini kita dapat tahu sesuatu perkara yang kurang jelas supaya menjadi lebih jelas.

    MENGANALISIS

    • Mengolah maklumat dgn menghuraikan kpd bhgn y lbh kecil bg memahami sstu konsep @ peristiwa serta mencari makna y tersirat.
    • Kemahiran ini digunakan utk mengenali bhgn2, mamahami hubung kaitantara bhgn dan mengenali prinsip y terlibat.Menganalisis ialah suatu kemahiran y kompleks menggunakan bbrpa cirri kemahiran berfikir.

    MENILAI

    • Membuat pertimbangan ttg sstu perkara daripada segi kebaikan dan kelemahan berdsrkan bukti dalil y sah.
    • Kemahiran ini digunakan utk membat keputusan bg:
    • Memilih Sesuatu
    • Trima @ tolak sstu idea.

    MEMBUAT KESIMPULAN

    • Membuat peryataan ttg hasil sstu kajian y berdasarkan kpd sstu hipotesis @ mengukuhkan sstu perkara berdasrkan penyiasatan.
    • Kemahiran ini digunakan utk mbuat keputusan, menerangkan ssutu, meramal, dan menyokong pernyataan.

    MENSINTESIS

    • Menggabungkan idea, unsure, item & perkara y berasingan utk menghasilkan gambaran y menyeluruh.

    0 comments: