- Kajian tindakan tiada hipotesis.
- Guru meneliti / menyelidik/mengkaji (cth: Masalah disiplin: Merempit sebab bosan dengan P&P yang di ajar oleh sekolah – bermula daripda kelas)secara sistematik ke atas amalan bagi tujuan
Penambahbaikan (bagaimana sesuatu kemahiran, teknik, strategi dapat
dipertingkatkan dan member impak kepada pelajar) – cth: bw pelajar pergi ke
hospital supaya insaf apabila melihat pesakit yang terlibat dengan merempit.
Akibat dan musibah.Perkembangan professional.
- Kajian ada 2 jenis:
- Experimental dan
- Tinjauan @ Survey.
MEMBANDINGKAN DAN MEMBEZAKAN
- Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan criteria spt: cirri, sifat, kualiti, dan unsur sesuatu objek @ peristiwa.
- Merupakan kemahiran berfikir yang membolehkan kita mencari pelbagai persamaan dan perbezaan antara dua objek, perisiwa, organism, institusi dan idea berdasarkan aspek-aspek tertentu.
- Cara ini kita dapat tahu sesuatu perkara yang kurang jelas supaya menjadi lebih jelas.
MENGANALISIS
- Mengolah maklumat dgn menghuraikan kpd bhgn y lbh kecil bg memahami sstu konsep @ peristiwa serta mencari makna y tersirat.
- Kemahiran ini digunakan utk mengenali bhgn2, mamahami hubung kaitantara bhgn dan mengenali prinsip y terlibat.Menganalisis ialah suatu kemahiran y kompleks menggunakan bbrpa cirri kemahiran berfikir.
MENILAI
- Membuat pertimbangan ttg sstu perkara daripada segi kebaikan dan kelemahan berdsrkan bukti dalil y sah.
- Kemahiran ini digunakan utk membat keputusan bg:
- Memilih Sesuatu
- Trima @ tolak sstu idea.
MEMBUAT KESIMPULAN
- Membuat peryataan ttg hasil sstu kajian y berdasarkan kpd sstu hipotesis @ mengukuhkan sstu perkara berdasrkan penyiasatan.
- Kemahiran ini digunakan utk mbuat keputusan, menerangkan ssutu, meramal, dan menyokong pernyataan.
MENSINTESIS
- Menggabungkan idea, unsure, item & perkara y berasingan utk menghasilkan gambaran y menyeluruh.
0 comments:
Post a Comment