KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
- Bidang Pendidikan telah, sedang & akan menjadi faktor paling utama untuk menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan Dimana perubahan di dalam pendidikan tidak dapat dielakkan.
- Perubahan yang berlaku kadang kala mewujudkan ketidakpastian.
- Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan generasi muda
JENIS-JENIS PERUBAHAN
- Perubahan ke arah Peningkatan.
- Perubahan Strategik Organisasi.
- Perubahan Reaktif.
- Perubahan Akibat daripada Jangkaan.
PERUBAHAN ADALAH KOMPLEKS
Perubahan dikaitkan dengan :
- Evolusi : Perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.
- Revolusi : Perubahan yang pantas yang akan meninggalkan kesan yang membinasakan.
PERUBAHAN ITU MULTIDIMENSI
- Tujuan Perubahan: Penambahbaikan.
- Unit Perubahan : Fokus utama perubahan yang dirancang yang terdiri daripada (individu/kumpulan/pasukan/jabatan/organisasi/sistem organisasi/komuniti)
- Sifat Perubahan : Mengubah seseorang individu mestilah dilakukan dengan usaha mengubah sikap, tingkah laku @ dua-dua sekali.
- Magnitud Perubahan: Sejauhmana perubahan yang dirancang akan diimplementasikan.
- Skop Perubahan : Skop terhadap sejauhmana penambahbaikkan @ inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian.
- Jangkamasa Perubahan : Perubahan yang memberi kesan berkekalan merupakan perubahan yang berjaya diimplementasikan berbanding perubahan yang memberi kesan sementara.
MODEL-MODEL PERUBAHAN
- Model penggabungan roger
- Model kanter
- Model rand
- Model acot
0 comments:
Post a Comment